پنجشنبه ۲۰ شهریور ۰۴

آشنايي با اصطلاحات پركابرد و مهم در دنياي عطر و ادكلن

۳۶ بازديد
آشنايي با اصطلاحات پركابرد و مهم در دنياي عطر و ادكلن

صنعت عطرسازي چندين قرن سابقه دارد. قدمت اين صنعت باعث شده تا اصطلاحات پركابرد و رايج بسياري را در دنياي عطر شاهد باشيم. دانستن برخي از اصطلاحات پركاربرد عطر به شما كمك مي‌‌كند تحقيقات جامع‌تر و دقيق‌تري براي خريد بهترين عطر مردانه يا زنانه انجام دهيد و از ميان برند‌هاي معتبر، بهترين عطر مردانه يا زنانه را با آگاهي و تخصص خريداري كنيد. آگاهي از اين عبارات رايج براي افزايش دوام و رايحه خوشِ عطري كه خريده‌ايد نيز مفيد است. در نتيجه براي آشنايي با اصطلاحات پركابر  و رايج در دنياي عطر براي خريد بهترين عطر مردانه و زنانه پيشنهاد مي‌كنيم در ادامه همراه ما باشيد.

۱. نت (Note)

اصطلاحات رايج صنعت عطرسازي | نتيكي از اصطلاحات پركابرد دنياي عطر و ادكلن و صنعت عطرسازي «نُت» است. منظور از نت در دنياي عطرسازي، انواع رايحه هايي است كه از يك عطر به مشام مي‌رسد. در حالت كلي هر عطر سه نت اصلي آغازين، ميانه و پايه يا پاياني دارد. رايحه آغازين اولين بويي است كه از يك عطر به مشام مي‌رسد و معمولاً رايحه اي تند و نافذ دارد. اين رايحه به‌ عنوان بوي مشخصه يك عطر شناخته مي‌شود و رايحه آن چيزي حدود ۵ تا ۱۰ دقيقه ماندگاري دارد. رايحه ميانه بوي ملايم‌ و سنگيني دارد و ماندگاري آن چيزي بين ۲۰ دقيقه تا يك ساعت است. رايحه ميانه به انتقال بوي خوش عطر از نت ميانه به نت پايه كمك مي‌كند. نت پايه نيز به عنوان رايحه اصلي يك عطر شناخته مي‌شود و ماندگاري آن وابسته به كيفيت عطر حدود ۲۴ ساعت به طول‌ مي‌انجامد.

۲. تُن (Tone)

اصطلاحات پركابرد و رايج در دنياي عطر | تن«تُن» يكي ديگر از اصطلاحات رايج صنعت عطرسازي است. وقتي از تُن در عطر صحبت مي‌‌كنيم منظور مشخصه برجسته بوي يك عطر است. در اين زمينه مي‌توان به تن سرد، گرم، مركباتي و گياهي يك عطر اشاره كرد كه بن‌مايه اصلي بوي عطر را تشكيل مي‌دهد. شناخت تن يك عطر كمك زيادي در خريد عطر مردانه يا زنانه دارد و اگر به دنبال بهترين عطر مردانه و زنانه مي‌گرديد، بايد ابتدا تُن عطر مورد علاقه خود را بشناسيد.

۳. نفوذ (Depth)

به احتمال زياد شما هم با ما هم عقيده‌ايد كه نافذبودن رايحه يك عطر حكايت از كيفيت بالاي آن دارد. منظور از «نفوذ رايحه يك عطر»، توانايي حفظ تُن‌ رايحه در نت هاي سه گانه عطرها است. عطرهايي كه رايحه هاي نافذ دارند عموماً گران‌تر هستند و به مقدار كمتري نسبت به عطرهاي معمولي بايد آن‌ها را اسپري كنيد.

۴. تراكم (Concentration)

تراكم«تراكم» يكي ديگر از اصطلاحات پركابرد در دنياي عطر و ادكلن است. وقتي از تراكم يك عطر صحبت مي‌كنيم منظور مقدار تراكم روغن هاي معطري است كه در آن استفاده شده است. در دنياي عطرسازي، عطرها به لحاظ تراكم در دسته‌هاي عطر، ادو پرفيوم، ادو تويلت و ادكلن قرار مي‌گيرند. اگر به دنبال خريد بهترين عطر مردانه با بيشترين تراكم روغن هاي معطر مي‌گرديد، پيشنهاد مي‌كنيم سراغ عطرها را بگيريد، ادوپرفيوم و ادوتوليت‌ها به لحاظ ميزان تراكم روغن هاي معطر در مقام‌هاي بعدي قرار دارند و متراكم‌تر بودن يك عطر، حكايت از دوام بيشتر آن دارد.

۵. آلدئيد (aldehyde)

آلدئيد يك اصطلاحات مهم و رايج عطر است«آلدئيد» يا «آلدهيد» ماده‌اي طبيعي و خوشبو است كه رايحه اي‌ خوشايند دارد و در چيزهايي مانند گل ها و پوست پرتقال يافت مي‌شود. در دنياي عطرسازي مدرن آلدئيد به صورت صنعتي ساخته مي‌شود. آلدئيد مصنوعي نقش مهمي در بوي خوش عطري كه در هوا پراكنده شده دارد. براي نمونه عطري كه با رايحه خوش گل‌ رز ساخته شده دقيقاً بوي گل رز نمي‌دهد؛ آلدئيد در اين عطر كمك مي‌كند تا به جاي استشمام بوي دسته‌اي از گل‌هاي رز، بويي باطراوت از گل هاي تازه‌چيده‌شده به مشام برسد. يكي از عطرهاي معروف كه آلدئيد تأثير زيادي در رايحه خوش اين عطر دارد را مي‌توان «شنل نامبِر فايو (Chanel N°5)» نام برد.

۶. رايحه خشك شده عطر (Dry Down)

منظور از اصطلاح پركاربرد «رايحه خشك شده»، رايحه عطر پس از خشك و تركيب شدن با بوي بدن است. به همين دليل است كه يك عطر ممكن است بوي بسيار خوشي در تماس با بدن يك فرد داشته باشد و همان عطر بوي خوشي با بدن فرد ديگر ايجاد نكند. عموماً رايحه خشك شده بيشترين ماندگاري را در ميان رايحه‌هاي عطر دارد و تشخيص خوش‌بو بودن رايحه خشك شده يك عطر كمك زيادي به شما در خريد بهترين عطر مردانه مي‌كند.

۷. گورمند (Gourmand)

گُورمند

«گُورمند» كه يكي از اصطلاحات پركابرد در دنياي عطر و صنعت عطرسازي است، در لغت به معناي «پرخور و شكم‌پرست» بوده و در دنياي عطرسازي به عطري اشاره مي‌كند كه رايحه هاي خوراكي زيادي از آن به مشام برسد. در نتيجه اگر به دنبال بهترين عطر مردانه مي‌گرديد كه سرشار از رايحه هاي وانيل، دارچين و عسل باشد، درواقع شما به فكر خريد يك عطر «گُورمند» هستيد. تركيب اين عطرها با بوي بدن اهميت زيادي در خوشبو بودن آن‌ها دارد و قبل از خريد چنين عطرهايي حتماً مقداري از آن را روي پوست بدن خود امتحان كنيد؛ چراكه تركيب نامناسب اين عطرها با بوي بدن، رايحه اي بدبو از خوراكي‌ها ايجاد مي‌كند.

۸. فوژه (Fougère)

فوژِه از اصطلاحات رايج صنعت عطرسازي است«فوژه»، فوره يا فوگر يك اصطلاح رايج در دنياي عطر است كه ريشه‌اي فرانسوي دارد. اصطلاح فوژه به عطرهايي اشاره مي‌كند كه رايحه اي خاكي و تازه دارند و از تُن اين عطرها عموماً رايحه گل ها و بوي تازگي به مشام مي‌رسد. به اين ترتيب اگر براي روزهاي گرم سال به فكر خريد بهترين عطر مردانه يا زنانه هستيد، دنبال عطرهاي به اصطلاح فوژه باشيد. از اين عطرها بوي خوش اسطوخودوس و كاج به مشام مي‌رسد.

۹. شرقي (Oriental)

اصطلاح «شرقي» يا اورينتال در صنعت عطرسازي به عطرهايي اشاره مي‌كنند كه رايحه اي گرم و احساسي دارند. عطرهاي شرقي براي جذب جنس مخالف گزينه خوبي به حساب مي‌آيند. از اين عطرها رايحه‌ خوش شكلات و چوب به مشام مي‌رسد و علاقه‌مندان به عطر از اين عطرها بيشتر در شب‌ها استفاده مي‌كنند. عطرهاي شرقي گزينه خوبي براي روزهاي سرد سال نيز محسوب مي‌شوند.

۱۰. آكورد (Accord)

تركيب چند رايحه كه بوي همانندي با هم دارند را «آكورد» مي‌گويند و عموماً از تركيب سه يا چهار نت تشكيل مي‌شود. عطرسازان بزرگ اين چند نت را به‌ اندازه‌اي تغيير مي‌دهند تا نهايتاً به يك رايحه خاص و جذاب در عطر برسند و اين عطر وارد مرحله توليد شود.

به شما قول مي‌دهيم با آگاهي از اصطلاحات پركابرد و رايج دنياي عطر و ادكلن و صنعت عطرسازي لذت خريد عطر مردانه يا زنانه براي شما چندين برابر خواهد شد. به اين ترتيب اگر با آگاهي از اين اصطلاحات احساس مي‌كنيد آمادگي بهتري براي خريد عطر داريد، بهتر است نگاهي به عطرهاي فروشگاه اينترنتي اُردمي بياندازيد و از ميان برند‌هاي معتبري كه براي شما آماده‌ كرده‌ايم، بهترين عطر مردانه يا زنانه را خريداري نماييد. مقاله‌اي ديگر از تيم تحريريه اردمي با عنوان «معرفي بهترين عطر مردانه بر اساس سن شما»، مي‌تواند شما را در هنگام انتخاب و خريد عطر و ادكلن كمك كند؛ پيشنهاد مي‌كنيم مطالعه اين مقاله را از دست ندهيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.